fbpx

אנדרטת הנעליים בודפשט

אנדרטת הנעליים היא אתר הנצחה לזכרם של יהודי הונגריה, שנרצחו באכזריות על גדות נהר הדנובה בשנים שבין 1944-1945. היהודים שנרצחו תחת השלטון הנאצי בתקופת השואה, הוצאו להורג על ידי כך שנורו על ידי חיילי השלטון הנאצי ומפלגת צלב החץ, לאחר מכן נפלו אל נהר הדנובה והותירו אחריהם רציף ספוג בדם ונעליים שנשמטו מרגליהם. המעשה המזעזע, מצער ומחריד הזה הונצח על ידי האמן ג'ולה פאואר והבמאי צ'אן טוג'אי, בשנת 2005, במליאת 60 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה, בצורה של אנדרטה שמשקפת את מראה הנעליים שנותרו מאחור, לאחר מעשה הזוועות שנעשה שם.

האנדרטה מורכבת מ-60 זוגות נעליים העשויות מברזל יצוקה אל תוך הבטון של הרציף, כאשר הן מסמלות את 60 השנים לסיום מלחמת העולם הראשונה, ומזכירות את הרגעים הקשים שנהר הדנובה ראה בנקודה הזאת. הנעליים גם מסמלות את הרדיפה שהייתה אחרי היהודים בשנים הללו, שרובה הסתיימה ברצח שלהם, שלרוב הובל בצורה של מצעדי מוות נוראיים. הנאצים ששלטו באותה התקופה הונחו לא פעם להרוג את היהודים בדרך שמשתמשת בכמה שפחות תחמושת, מהסיבה שהיה להם מחסור באותה התקופה. זה הוביל להריגה מזעזעת, בצורה כזאת שקשרו את הקורבנות אחד לשני, העמיסו עליהם משקולות ואבנים, העמידו אותם על גדות הנהר וירו רק באחד מהם. החיבור ביניהם יצר מצב שכולם נפלו יחד אל המים ואלה שלא נהרגו מירייה, טבעו למוות.

האנדרטה הזאת היא תזכורת מצמררת לזוועות שקרו באותה התקופה בהונגריה, שהייתה תחת השלטון הנאצי ושיתפה פעולה בהרג יהודים ואף הנחתה את התושבים להרוג את כולם, עד אחרון היהודים. אתר ההנצחה הזה הוא נקודת חובה לביקור לכל יהודי שמגיע לבודפשט. מומלץ להגיע בשעות הבוקר כאשר יש ראות טובה, מהסיבה שאין תאורה מוסדרת במקום. האנדרטה ממוקמת על גדות נהר הדנובה בצד הדרומי של בניין הפרלמנט ההונגרי, ובחלק של פשט. אם אתם מחפשים להגיע במועד יותר מרגש ורלוונטי, מידי שנה בחודש אפריל מתקיים שם "מצעד החיים" בו משתתפים אלפי אנשים האוחזים בלפידים ומנציחים את זכרם של היהודים שנרצחו באותה התקופה. המצעד מתקיים לאורך הדנובה ומסתיים באנדרטת הנעליים.

24/7
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אטרקציות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הצטרפו לסיורים שלנו!

ותכירו את העיר מהעניים של המקומיים

אנחנו משתמשים בעוגיות על מנת לתת חווית משתמש טובה יותר

דילוג לתוכן